Publicatie

TCM en Sportblessure.

TCM betekend Traditional Chinese Medicine: In de loop van zo”n 4000 jaar heeft zich in China een van het westen afwijkende stelsel van diagnose ontwikkeld, dat hier in het westen eigenlijk pas bekend is. Deze manier van geneeskunde bestaat uit een veelheid van toepassingen en is gebaseerd op de theorie van Yin en Yang.

Een TCM therapeut kijkt in tegenstelling van de westerse geneeskunde, naar de hele mens en zal naar de oorsprong van de klacht zoeken. Acupunctuur is in het westen het meest bekende onderdeel van de TCM. Hierbij is de basis principe de circulatie van de levensenergie (Qi), deze stroomt via de energiebanen (meridianen) door ons lichaam. Op die banen bevinden zich punten waarop de Qi circulatie kan worden beďnvloed. Met Acupunctuur worden op deze punten flinter dunne naalden aangebracht.

Dat TCM ook met succes kan worden toegepast in de sport bewees Henny van der Gaag bij de Gouden Gids Divisie ploeg FC Dordrecht, zij behandel daar sinds september 2001 de spelers. In het begin stonden de spelers en de medische staf er vrij sceptisch tegenover, maar door de resultaten gingen zij daar anders over denken. Zij is volledig geaccepteerd en is er een nauwe samenwerking met de hele medische staf.

Ook de trainer is erg positief, door de combinatie en nauwe samenwerking van zowel de Westerse als  Oosterse geneeskunde  zijn er minder blessures en het herstel is sneller, waardoor de spelers nauwelijks een wedstrijd hoeven te missen door een blessure. In tussen is  haar behandelings methode ook bij andere voetbalclubs in zowel de eerste als ere divisie bekend.

Ook is haar behandelings methode bekend bij de atletiek en bij het basketbal. Raymond Bottse, ex prof basketballer bij o.a. Nashua Den Bosch en vaste kern van het Nationale team kwam in contact met Henny van der Gaag.

Raymond Bottse: Door de lange beoefening van de basketballsport op topniveau heb ik natuurlijk veel last van pijntjes. In april van 2003 kwam ik in contact met Henny van der Gaag. Deze TCM deskundige helpt mij met behulp van de Oosterse geneeskunde af te komen van chronische pijnen in de rug,schouders, knieën en enkels.

In het begin stond ik nogal sceptisch te kijken naar de acupunctuurnaalden die zij bij mij aanbracht. Ik weet nog goed dat ik in het begin de naalden niet eens voelde. Na een paar behandelingen echter begon ik de Qi  te voelen. Dit was een goed teken.

Voor ik in contact kwam met Henny had ik al een aantal onderzoeken gehad van  artsen en ik stond op het punt om mij te laten opereren aan mijn knie. Dankzij de behandelingen van Henny is dit niet meer nodig en gaat het lopen een stuk soepeler dan voorheen. Ook verbaas ik mij over de snelle herstelperiode die ik had nadat ik tijdens een internationaal basketballtoernooi in Spanje mijn hamstring had ingescheurd.

Tijdens de eerste wedstrijd maakte ik een drive naar de basket voor een lay-up. Toen ik neerkwam voelde ik het al (ik herkende de symptomen van een eerdere scheuring aan het begin van mijn basketballcarričre). Het toernooi was voor mij direct afgelopen. Terug in Nederland kon ik dankzij de behandelingen van Henny binnen een week alweer basketballen. Ik was aangenaam verrast omdat ik normaal gesproken enkele weken uit de running zou zijn geweest. Ik ben ervan overtuigd dat acupunctuur als behandelingsmethode in de sport meer en meer haar weg zal vinden. Zeker gezien de goede resultaten die zij boekt.

Raymond maakt deel uit van de organisatie van Rotterdam Basketbal, hij is ervan overtuigd dat de TCM een goede aanvulling is bij de bestaande behandelingsmethode.

Rondom Sport, oktober 2003

free web page