Publicatie.

Acupunctuur en sportblessures.

Acupunctuur, de Oosterse geneeswijze die al vele malen langer bestaat dan de Westerse methoden om de gezondheid van de mensen te onderhouden. Sport, een vrijetijdsbesteding die waarschijnlijk al sinds het ontstaan van de mensheid wordt bedreven. Het fysieke aspect hiervan is heden ten dage echter een van de meest voorkomende oorzaken van blessures en arbeidsverzuim. Toch is een combinatie van beiden nog steeds niet in de topsport terug te vinden. Met name de voetballerij beroept zich voor de revalidatie van geblesseerde spelers voornamelijk op de gebruikelijk fysiotherapie.

Dat de acupunctuur ook met succes in deze bedrijfstak kan worden toegepast bewees Henny van der Gaag dit jaar bij Dordrecht’90. Via Piet Lagarde, de commercieel manager van de Gouden Gids Divisie ploeg die zij in haar eigen praktijk onder behandeling had, kwam Henny van der Gaag in aanraking met de voetbalclub. Haar eerste patiënt was Romeo van Aerde die al bijna twee jaar last had van een steeds erger wordende liesblessure. Alle tot dan toe gehanteerde therapieën hadden niet tot het gewenste resultaat geleid. De naalden van Henny waren eigenlijk de laatste hoop. “Het was onvoorstelbaar.”, zegt Van Aerde. “Ik begon al een beetje moedeloos te worden, maar na twee behandelingen voelde ik al een hele duidelijke verbetering. En na een maandje had ik nergens meer last van.”, aldus de routinier van het Dordtse middenveld.

Dit succes, en het enthousiasme van Van Aerde over het resultaat, bracht al snel de volgende speler op haar behandelingstafel, Jermaine Sandvliet. Zijn spierproblemen verdwenen na een paar naalden ook als sneeuw voor de zon. Het vertrouwen in de nieuwe methodiek groeide in de selectie waarna speler drie en vier direct daaropvolgend in haar agenda genoteerd konden worden. Allen met het zelfde resultaat.

Henny van der Gaag over die beginperiode: “Ik wist absoluut niets van het voetbal en was dus zo groen als gras. Toch vond ik het een hele uitdaging om met die jongens aan de slag te gaan. En ik houd van uitdagingen.” In die fase bezochten de spelers nog mijn praktijk, maar vanwege het toenemend aantal afspraken werden de behandelingen al gauw verplaatst naar het stadion. “Dat was inderdaad veel gemakkelijker.”, aldus Harry van den Ham, de hoofdtrainer van Dordrecht’90. “Zo kon ik zelf ook contact met haar hebben over de genezing. Het heeft er in elk geval toe geleid dat geen enkele speler een wedstrijd vanwege een blessure heeft moeten missen. Heel opmerkelijk. Het betekende voor mij heel erg veel omdat ik met name in het begin van de competitie niet al te ruim in mijn spelers zat.”

Inmiddels heeft Henny van der Gaag de hele selectie minimaal één keer onder handen gehad. Zelfs aanvoerder Marcel van der Net, die toch lange tijd sceptisch ten opzichte van de acupunctuur was blijven staan. Met succes verdreven haar naalden eerst een achillespeesblessure en later het syndroom van Tietse. Topscorer Marco Boogers was eigenlijk direct overtuigd van de ‘nieuwe visie’ en liet zich voor hamstring en rug heel graag prikken. “Dankzij haar behandelingen heb ik geen wedstrijd hoeven missen, daar ben ik van overtuigd. Ik vond het resultaat geweldig, want bij ons gaat het er alleen maar om dat een speler kan spelen, daar is hij tenslotte voor in dienst.”, zegt de tevens als technisch manager functionerende Boogers over de door Henny van der Gaag toegepaste acupunctuur.

Toch is de ‘conservatieve’ fysiotherapie bij Dordrecht’90 natuurlijk niet afgeschaft. Nog altijd worden er spelers door John de Vlaming behandeld. Feitelijk is er een aanvullende samenwerking ontstaan tussen de verzorger, trainer , fysiotherapeut en Henny van der Gaag. “Geen enkele methode is zaligmakend. Zelf vind ik dat een combinatie van zowel de Oosterse als de Westerse filosofie over de kijk op de geneeskunst een ideale situatie oplevert. Ik heb daarom regelmatig overleg met John en die samenwerking is heel gemakkelijk tot stand gekomen. Dat het goed werkt, bewijst wel het feit dat hij al diverse patiënten van hem naar mij heeft door verwezen.”

Veel spelers worden behandeld met een combinatie van acupunctuur, shiatsu, tuina en kruiden. Die succesformule heeft haar in korte tijd een behoorlijke reputatie in het betaalde voetbal opgeleverd met als gevolg dat al diverse spelers van andere BVO’s zich bij haar hebben gemeld.

Begin oktober ontdekte de NVA de relatie tussen Henny van der Gaag en Dordrecht’90, naar aanleiding waarvan een contact met Jan van der Wel van Fysiosport-centrum Capelle tot stand werd gebracht. Na een eerste ontmoeting ontstond direct het initiatief om een initiatiefgroep op te richten om het publiek nader te informeren over de mogelijkheden van acupunctuur bij sportblessures. Heel voorzichtig kwamen de eerste aanmeldingen van collega-acupuncturisten binnen. Met de kort geleden verschenen folder van de NVA over dit onderwerp hopen zij echter op een grotere respons.

Deze groep hoopt op basis van het verzamelen en rubriceren van publicaties en het uitwisselen van praktijkervaringen een informatiebron aan te leggen ten behoeve van geïnteresseerde collega’s en instituten. De eerste aanvragen voor documentatie en ervaringen voor studieprojecten worden momenteel al verwerkt.

Huang Ti, maandblad NVA, 26 Mei 2002