Gastenboek, Thomas van Schendel.

Mijn naam is Thomas van Schendel ben 15 jaar en ik kom uit Epe(Gelderland)

Ik voetbal in de jeugd van FC Zwolle, een club die uitkomt in de 1e Divisie.
Een nare eigenschap van mij is dat ik blessuregevoelig ben en dus vaak kamp met blessures. Meestal gingen de blessures wel over met rust of verzorging van de medische staf. Totdat ik vorig jaar een zware blessure opliep aan mijn onderrug. Na 2 maanden bij een manueel therapeut gelopen te hebben waar mijn rug recht werd gezet door middel van kraken mocht ik eindelijk weer het veld op. Al gelijk in de eerste training ging het weer mis een zware teleurstelling was het gevolg en dat merkte ik ook aan mijn cijfers op school, niks wou meer lukken en in sommige dingen had ik zwaar de pest, want ik wou weer lekker tegen de bal aan kunnen trappen. We besloten gelijk verder te gaan zoeken voor een oplossing die mij weer aan het voetballen kon zetten. Mijn tante kwam met het idee om het eens te gaan proberen met acupunctuur nadat ze goede resultaten had behaald met haar eigen hond die met ernstige pijn in haar nek kampte. Ik dacht bij mezelf “acupunctuur” wat is dat nou weer? Nadat mijn moeder op Internet had gezocht naar een acupuncturist die ook ervaring heeft met topsporters kwamen we in contact met Henny. Mijn moeder besloot te bellen, en al voor de volgende dag werd er een afspraak gemaakt, wat echt zeer fijn was zodat ik snel geholpen kon worden.

De volgende dag bij Henny aangekomen werd na een gesprek mijn rug onderzocht. Uit het onderzoek volgde wederom een grote teleurstelling, er kon onmogelijk behandeld worden omdat mijn rug niet recht stond en alle spieren leken wel staalkabels zoals Henny dat zei. Henny belde Jan–Jan de Bruijne op, een orthomanueel arts die mijn houding en de stand van mijn rug eens flink in behandeling moest nemen. Die zelfde avond konden we vanuit Dordrecht naar Amsterdam voor de eerste behandeling. Nadien ben ik nog vijf keer behandeld en werd geconstateerd dat mijn rug weer een goede houding had en weer recht stond. Nu kon het werk beginnen dat Henny moest verrichten. Al na 2 behandelingen constateerde ik een verbetering, in totaal ben ik 5 keer bij Henny geweest voor mijn rug. Na 3 maanden blessureleed was ik eindelijk blessurevrij en mocht ik het veld weer op. Ik heb onze kampioenswedstrijd mee kunnen spelen en ook de finale van de beker, zodat ik het seizoen toch nog met een goed gevoel kon afsluiten.

Direct na de zomerstop in de eerste wedstrijd ging het weer mis, ditmaal waren het mijn enkelbanden die scheurden. En gelijk werd Henny geïnformeerd. Na een tweetal behandelingen was het over en sindsdien heb ik geen last meer gehad van mijn enkel.
De laatste paar weken voor de winterstop kreeg ik last van een spier bij mijn heup, na overbelasting op de training. Weer werd Henny ingelicht en ook ben ik tweemaal behandeld. Ik heb nergens meer last van en ben er van overtuigd dat het ook zo blijft.

Sinds mijn goede ervaringen met acupunctuur zijn er meerder mensen uit mijn directe omgeving geïnteresseerd geraakt in acupunctuur. Een jongen uit mijn team is ook voor behandeling geweest voor zijn rug en loopt ook weer blessurevrij te voetballen. Ik kan het iedereen aanraden, het is niet eng en de naalden doen niet pijn. Wat zeker waar is, het helpt!!

Ik wil Henny vriendelijk bedanken, en mocht ik in de toekomst een blessure oplopen dan bezoek ik haar wederom.

Thomas van Schendel (FC Zwolle C1)